Forord til SEO 2.0

Nedenfor kan du læse det fulde forord fra bogen SEO 2.0



 
Denne bog er skrevet til dig, der gerne vil vide mere om, hvordan din virksomheds website, eller dine kunders websites bliver mere synlige i søgemaskinerne. Kort og godt!
 
Da jeg skrev min første bog om markedsføring i søgemaskiner, for IDG forlag tilbage i 1998/99, var søgemaskineoptimering mest noget geekede Internetnørder og kreative programmører rodede med. Det var sjældent noget en almindelig webmaster, webansvarlig eller marketingmand interesserede sig for. Det var der ingen der forventede af dem. Sådan er det bestemt ikke mere!
 
Jeg husker tydeligt nogle af de Danske marketingkonferencer jeg gik til dengang i slut-90’erne, hvor pop-smarte reklamefolk, med kort sort hår og firkantede briller, fortalte engageret om ”det der Internet-noget”. Det var dengang de brugte tomme floskler som ”offline markedsføring skaber online salg”. Det gjorde det naturligvis ikke, og de fleste der sagde sådan dengang er da heldigvis også gået konkurs i dag.
 
Tit og ofte spurgte jeg disse reklamefolk: Hvad gør i ved søgemaskinerne? Hvad er jeres plan for markedsføring i søgemaskinerne? De kiggede som regel underligt på mig, og svarede noget i retning af, at det var der slet ingen grund til. Det skulle søgemaskinerne nok selv ordne. OK, tænkte jeg, på samme måde som vi ikke behøver PR folk – aviserne skal nok skrive om os helt af sig selv, ik? Yeah, right!
 
Heldigvis er de fleste blevet klogere i dag.
 
Uanset om du driver dit eget website, og koder det hele selv, om du er ansat i en virksomhed til at varetage flere funktioner på jeres website, eller om du arbejder med online markedsføring i almindelighed, eller som professionel på et reklame- eller mediebureau, forventes det i dag at du ved lidt, eller meget, om søgemaskiner også. Måske er det derfor du har købt denne bog, og sidder med den i hånden nu.
 
Jeg har forsøgt at holde bogen i et underholdende, indlevende og læsevenligt sprog. Jeg hader personligt fagbøger der er alt for tørre og kedelige at læse. Der må gerne være lidt kød på, nogle skarpe meninger og lidt udfordrende vinkler på tingene. Det håber jeg også du vil opleve at du får med denne bog.
Jeg har også forsøgt at gøre bogen så praktisk orienteret som muligt. Der er naturligvis en del afsnit der indeholder meget teori og baggrundsviden, men det hele ender altid ud i noget praktisk, du kan gøre. Det er ikke teori det hele.
 
Hvis du er meget erfaren indenfor markedsføring i søgemaskiner, eller teknisk meget kyndig, vil der sikkert være afsnit i bogen som du finder lidt for lette. Spring dem over – du behøver sikkert ikke læse dem, og gå videre med de afsnit, som virkelig kan hjælpe dig.
 
På samme måde kan der godt være afsnit i bogen, som måske er lidt for svære for dig at arbejde med lige nu, hvis du ikke er så erfaren. Men så kan du gemme de afsnit til du synes du har fået ordentlig hånd om de mere grundlæggende ting.
 
Jeg har meget længe gerne ville skrive denne bog. Min første bog som jeg skrev i 1998, er ved at være lidt gammeldags i dag. Mange ting er sket siden 1998.

Google var f.eks. ikke så vigtig dengang. Det var AltaVista der var den ukronede konge over alle søgemaskiner. Og Jubii var den altdominerende danske søgemaskine. Ingen troede nogensinde, at AltaVista eller Jubii (som søgemaskine) kunne slås af pinden, på samme måde som de fleste i dag tvivler på at Google nogensinde vil blive meget mindre dominerende end de er nu. De bare vokser og vokser. Men ikke engang almægtige Google er sikker på evig vækst og dominans. Faktisk er Google statistisk set 100% sikker på det modsatte.
 
Alting forgår, alting dør, alle virksomheder lukker og alle religioner uddør.
Det er et historisk faktum!
 
Det kan godt være det lyder lidt sort og 80’er agtigt – ”life is a bitch; and then you die”, men det er slet ikke sådan ment. Det er en iskold statistisk og historisk betragtning.

Alting forsvinder, før eller siden. Men det hele forsvinder naturligvis ikke på en gang og alle virksomheder lukker (med al sandsynlighed) ikke i morgen. Google vil sikkert være her længe, men hvor længe – det ved ingen.
 
Finanskrisen der startede i slutningen af 2008 viste endnu engang, at selv virksomheder, som mange troede ville overleve nærmest evigt, kan forsvinde meget, meget hurtigt.
 
Det er svært at spå – specielt om fremtiden, som Storm P sagde ...
 
Ingen mennesker lever evigt, selvom vi er nogle der lever som om vi gjorde. Ingen virksomheder overlever evigt, og ingen forbliver på toppen altid.

Der har været store religioner, der har overlevet længere end dem vi kender i dag, men som er så godt som væk nu. Alting forsvinder før eller siden. Det er et historisk faktum. Intet består.
 
Og når vi snakker om Internet er en livscyklus ofte ikke særlig lang. AltaVista var som nævnt ”kongen” i 1998, men hvor er de i dag? Stort set glemt og borte. Kunne det samme ske for Google over de næste 10 år? Ja, bestemt, om end jeg ikke tror det er så sandsynligt. Men muligheden er der.
 
Der skal kun ganske få alvorlige fejl til at få det hele til at vælte. Eller som Google selv har udtrykt det, at et par unge knægte i en garage et eller andet sted i verden finder på noget der løser opgaven 100 gange bedre end Google gør i dag. Det er faktisk et af Googles store mareridt og noget som de åbent erkender, som en ”trussel” på markedet.
 
Med et teknologisk område som web-søgemaskiner, der kun er godt 10 år gammelt, er der fortsat plads til udviklingsmæssige kvantespring. Det er bestemt muligt for de rette kreative hjerner at komme op med noget der er markant bedre end det vi ser fra de største søgemaskiner i dag: Google, MSN og Yahoo. Det er muligt, men om det sker som et enkelt kæmpe kvantespring, det ved jeg naturligvis ligeså lidt som dig.
 
Det vigtigste er, at du ikke laver en 10-års forretningsplan baseret på hvordan Internettet og søgemaskinerne fungerer i dag, for jeg er 100% sikker på at rigtig mange væsentlige faktorer i de næste 3, 5 og 10 år vil forandres meget.
 
Så hvis du udelukkende fokuserer på Google, som nogle udelukkende fokuserede på AltaVista tilbage i 1998, så løber du en stor risiko for at blive kørt ud på et sidespor på et eller andet tidspunkt.
 
Velkommen til en verden i hastig forandring!
 
En anden ting der ikke blev snakket så meget om dengang i 98/99, da min første bog udkom, er links. Søgemaskinerne var endnu mere simple end de er i dag, og forholdt sig hovedsageligt til de informationer de kunne finde på den enkelte webside.
 
I dag har søgemaskinerne inddraget mange andre parametre i deres vurderinger af websiders kvalitet – herunder blandt andet, hvem der linker til hvem. Det er blevet en uhyre vigtig faktor i søgemaskineoptimeringen.
 
En vigtig grund til, at jeg længe gerne har villet skrive denne bog er, at jeg synes alle de andre publikationer der er kommet om markedsføring i søgemaskiner, både på dansk og engelsk, er så skinhellige og moraliserende, at det er til at brække sig over.
 
Du må ikke gøre sådan, og sådan, for det siger Google. Du må ikke gøre sådan, for det er uetisk, eller umoralsk. Piv, piv, piv! Pis og papir. Vrøvl og religiøs ammestuesnak! Markedsføring, uanset medie, handler om at nå nogle resultater, og det er det du vil lære i denne bog.
 
Naturligvis skal man vide hvad man gør og ikke mindst kende de risici, der er forbundet med de aktiviteter man kaster sin virksomhed ud i. Det kan du læse meget mere om i kapitlet: ”Risikoevaluering” på side 954.
 
Man skal kende risikoen ved det man kaster sig ud i, og sagligt vurdere, om man tør løbe den, men man skal ikke lade sig begrænse af de mest konservative nikkedukker i branchen. Det kommer man ingen vegne med.
 
Man kommer aldrig foran ved at gå i andres fodspor! Det gælder i særdeleshed for markedsføring i søgemaskiner, på samme måde som det gælder for f.eks. PR. Kreativitet belønnes. Kreativitet og risikovillighed. Men ikke dumdristighed, dumhed og umodent overmod.
 
Det har hele tiden været mit ønske med denne bog, at komme hele vejen rundt – at komme så meget i dybden og bredden med emnet som overhovedet muligt. Det synes jeg er lykkedes meget godt.
 
Det eneste problem er så, at bogen er blevet virkelig lang. Den mest omfattende bog om søgemaskiner på Dansk nogensinde. Men det håber jeg du kan leve med. Du behøver jo ikke læse den hele på en gang. Brug den som et opslagsværk, eller tag nogle små bidder ad gangen, hvis den bliver for tung at komme igennem i et enkelt huk.
 
Og hvorfor så den titel på bogen: ”SEO 2.0”?
Hvad er det med det der ”2.0”? Og hvorfor står der ”BETA”?
 
OK, jeg indrømmer, det er lidt for sjov, og lidt for netop at tage pis på alt det der ”Web 2.0” -noget.
 
Jeg synes der er mange spændende tanker i nogle af ideerne med ”Web 2.0”, men jeg synes også der er meget tom ”dot-com” snak over det, stereotype tanker og ikke mindst en ekstrem grad af aben-efter.
 
Pludselig er det OK at alting er i permanent BETA, for det gør Google jo. Så hvad fa’en tænkte jeg, så kan min ”SEO 2.0” bog vel også få et BETA-stempel.

Anyway, det skal du ikke tage så alvorligt. Bogen skulle jo have et navn, og SEO 2.0 er i det mindste let at huske.
 
På de kurser jeg afholder undervises der ud fra parolen ”No Limit Marketing!” og det er de samme principper der går igen i denne bog. Det betyder at jeg går helt til grænserne af, hvad man kan, og hvad man må.
 
Nogle af de teknikker og metoder der præsenteres i såvel denne bog, som på mine kurser, kan i princippet også bruges til at gå over stregen, og lave ting der kunne være ulovligt.
 
Det anbefaler jeg naturligvis ikke at man gør, men i sidste ende er det op til dig selv og din moral. Du skal hverken stå til ansvar overfor mig, de skinhellige moralister i branchen eller dine konkurrenter. Kun dig selv og din og din advokats vurdering af hvordan landets love skal forstås.
 
Jeg er ikke jurist, så om end jeg sikkert kommer med gode råd i denne bog, der lapper lidt ind over juraen, vil jeg altid anbefale dig at søge professionel rådgivning, hvis du på nogen måde er i tvivl om en påtænkt aktivitet kunne bryde med noget lovgivning.
 
Og her står vi så, med en færdig bog. En bog der forhåbentligt kan lære dig en hel masse om, hvordan du mere effektivt kan markedsføre din virksomhed i søgemaskinerne, eller inspirere dig til nye vinkler på dine eksisterende strategier.
 
Jeg håber du får fornøjelse af bogen.
 
 
De bedste hilsner,
 
Mikkel deMib Svendsen
Forfatter, søgemaskinenørd
Kreativ direktør for deMib.com, SEO Supporten, Joblr og Redpitt
 

 

Nyhedsbrev tilmelding


Du kan læs min politik om privatliv her


Køb SEO bøgerne her!

... eller download gratis light version


SEO 2.0 anbefalinger ...


Martin Thorborg: "Kun Mikkel kan skrive en bog som denne og mange tak for at gøre det! ..."

Kenneth Rasmussen: "Jeg har nu øget mine besøgstal med mere en 300%, og jeg er kun nået til side 700 af SEO 2.0 ..."

Gorm, sensetik.dk: "Jeg ved ikke hvordan han gør det, men på en eller anden måde er det lykkes for Mikkel deMib, at skrive så det rammer både den uerfarne og nysgerrige, der gerne vil snuse lidt til SEO og den mere erfarne ..."

Læs flere anbefalinger af SEO 2.0
Læs omtale og anmeldelser


Anbefalinger af Mikkel


Marshall Simmonds (New York Times): "Mikkel is an industry leader ... His insight and experience (and now book) is a welcomed addition to a topic that needs clarity and professionalism ..."

Shari Thurow: "I consider Mikkel deMib Svendsen to be one of the best search engine optimization (SEO) professionals worldwide ..."

Aaron Wall: "Few people have the SEO wisdom and experience Mikkel does. And fewer yet have his creativity ..."

Chris Sherman: "Mikkel is one of the most experienced SEOs practicing anywhere on the planet. We always seek him out to speak at our Search Marketing Expo shows ..."

Bill Hunt: "With this “must-own” book we will finally get all of the secrets and best practices hidden away in the mind of one of the worlds leading thought leaders and experienced practitioners of SEO ..."

Læs flere anbefalinger her



Forlag: deMib Holdings ApS
Sorøvej 158, 4350 Ugerløse
CVR Nr.: 28 99 16 30
Forfatter: Mikkel deMib Svendsen
Info om Mikkel deMib
SEO FAQ site
deMib.dk (Mikkels blog)
Strikepoint (Podcast på engelsk)
Andre af Mikkels websites
SEO Supporten (Billig SEO service!)
Joblr.net (SEO Supporten/USA)
Waimea Digital (SEO firma)
Redpitt (Webshop løsninger)
Det med småt
Handelsbetingelser
Politik om privatliv



Tilbage til forsiden af SEO 2.0Download gratis version af SEO 2.0 bogen